DEVAM: 91. Hasır
Üstünde Namaz Kılmak
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
الْمُثَنَّى
بْنُ سَعِيدٍ
الذَّارِعُ
حَدَّثَنَا
قَتَادَةُ
عَنْ أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَزُورُ أُمَّ
سُلَيْمٍ
فَتُدْرِكُهُ
الصَّلَاةُ أَحْيَانًا
فَيُصَلِّي
عَلَى
بِسَاطٍ لَنَا
وَهُوَ
حَصِيرٌ
نَنْضَحُهُ
بِالْمَاءِ
Enes b. Malik (r.a.)'den
şöyle dediği rivayet edilmiştir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ümmü
Süleym'i (zaman zaman) ziyaret ederdi, bazan (da bu ziyaret esnasında) namaz
(vakti) girerdi. Resul-i Ekrem (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) de bize ait ve suyla yıkanmış hasırdan ibaret olan bir sergi
üzerine namaz(ını) kılardı.
Diğer tahric: Buharî,
salat, ezan; Müslim, mesacid; Tirmizî, salat; Nesaî, imame; Darimî, salat;
Muvatta', sefer; Ahmed b. Hanbel, III, 131, 145, 149, 164.
AÇIKLAMA: 608 numaralı hadis-i şerifi açıklarken
belirttiğimiz gibi Enes b. Malik'in teyzesi Ümmü Haram, Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in süt annesi idi. Enes (r.a.)'in annesi Ümmü Süleym ile beraber
otururdu. Bu bakımdan Resul-i Zişan Efendimiz sık sık bu iki kadını ziyaret
ederdi. Bazan da bu ziyaret saatleri namaz vaktine isabet ederdi. Bu sebeble
de namazın ilk sünnetini orada kılardı. Bu namazın farz namaz olduğunu kabul
etmek imkansızdır. Çünkü; "Resul-i Ekrem, farz namazları mutlaka mescidde
cemaatle kılardı.[bk. el-Menhel, V, 48] Bu'bakımdanÜmmü Süleym'in (r.anha) evinde
kılınan bu namazın farz namaza bağlı olarak kılınan revatib sünnetlerinden
birinin olması ihtimali çok kuvvetlidir. Çünkü Resul-i Zişan Efendimizin
mescidde nafile kılmak adeti değildi.
Netice
olarak bu hadis-i şerif hasır, post ve benzeri sergiler üzerinde namaz
kılmanın caiz olduğunu beyan etmektedir. Bu sergilerin bitkilerden veya hayvan
derilerinden yapılmış olması da önemli değildir. Tirmizî'nin ifadesine göre
gerek sahabeden ve gerekse sonraki nesillerden gelen ilim adamlarının büyük
çoğunluğu bu görüştedirler. Aynı zamanda İmam Ahmed, el-Evzaî, Şafiî ve fıkıh
alimlerinin büyük çoğunluğu da bu görüştedirler.[bk. el-Menhel, V, 49]